Het Prijsplafond

Het Prijsplafond: dit betekent het voor jou.

Verandering van belasting zorgt voor hogere energie factuur.

Per 1 januari is het btw-tarief weer teruggezet van 9% naar 21%. Tegelijkertijd is de energiebelasting fors verhoogd. En de Vermindering energiebelasting is verlaagd van € 824,77 naar € 596,85. Neem je zowel gas als stroom af, dan is de verhoging vaak tientallen euro’s. Ook zijn de maandelijkse netbeheerkosten voor gas en stroom verhoogd. Door deze verhogingen, de energietarieven en het teruggezette btw-tarief zal zelfs bij ongewijzigde energietarieven je voorschot helaas hoger uitkomen. Vergelijk je factuur uit December met de factuur van Januari om duidelijk het verschil te zien in de overheidsheffingen en netwerkkosten.

Wat is het prijsplafond eigenlijk?

Voor heel 2023 geldt het prijsplafond voor energie. Voor gas en stroom, ook als je zonnepanelen hebt. Het prijsplafond is alleen van toepassing op een actieve kleinverbruik aansluiting zoals huishoudens, zzp-ers, kleine bedrijven en verenigingen. Tot een bepaald verbruik betaal je een lagere prijs voor stroom en gas.

  • Voor Gas: maximaal € 1,45 per Nm³ tot 1.200 m³ gas.
  • Stroom: maximaal € 0,40 per kWh tot 2.900 kWh.
  • (Deze tarieven zijn inclusief btw en energiebelasting)

Tot het verbruiksplafond betaal je de tarieven van het prijsplafond. Heb je meer verbruikt dan betaal je voor het deel boven het plafond de tarieven uit je energiecontract. Wanneer je tarief in je energie contract onder het prijsplafond ligt betaal je gewoon het lagere tarief uit je energiecontract. Het prijsplafond geldt dus alleen als je energietarief hoger is dan de vastgestelde prijs en onder het maximumverbruik van het plafond valt.

Hoe werkt het prijsplafond in de praktijk?

Omdat je meer gas en stroom verbruikt in de winter is het verbruiksplafond niet gelijk over het jaar verdeeld. Zowel voor gas als stroom is het verbruiksplafond verdeeld over 12 maanden. Feitelijk heeft iedere maand een eigen prijsplafond. De verdeling over de maanden zie je hieronder: Grafiek_Verbruiksplafond stroom.png *Dit is een voorbeeld. Je kunt er dus geen rechten aan ontlenen Grafiek_Verbruiksplafond gas.png *Dit is een voorbeeld. Je kunt er dus geen rechten aan ontlenen

Verbruik je in een maand meer, dan kun je dit compenseren met een maand waarin je minder verbruikt. Het tegoed dat overblijft in een maand neem je automatisch mee naar de volgende maand tot aan je jaarrekening.

Hoe werkt het prijsplafond op je jaarrekening?

In je berekende voorschotbedrag hebben we al rekening gehouden met het prijsplafond, de btw-verhoging en alle andere veranderingen per 1 januari. Als je in het jaar een jaarrekening ontvangt, wordt het verbruiksplafond in 2023 opgedeeld in 2 delen: De periode van 1 januari 2023 tot aan je jaarrekening en de periode vanaf je jaarrekening tot en met 31 december 2023. Binnen die periodes kun je compenseren. Dus blijf je in een maand onder het verbruiksplafond? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Je kunt het verbruiksplafond dat je over hebt tot aan je jaarafrekening niet meenemen. (Dit is wettelijk bepaald door de overheid, niet door ons.)

Stel je jaarrekening voor elektriciteit komt in september 2023. Op je jaarnota verrekenen we je energieverbruik van het hele jaar met de termijnbedragen die je elke maand hebt betaald. Het verbruiksplafond voor stroom is 2.900 kWh per jaar. We berekenen het verbruiksplafond tot het moment van je jaarafrekening. In dit geval 1.970 kWh tot dit verbruik betaal je de lagere prijs. Heb je meer verbruikt dan betaal je voor het verbruik erboven de tarieven uit je contract.

Bij zonnepanelen trekken we de terug geleverde stroom eerst af van je verbruik. Blijft er nog verbruik over? Dan geldt daarvoor het prijsplafondtarief.

Heb je nog vragen?

Regel je energiezaken makkelijk via Mijn Gulf.. Het is altijd handig om regelmatig in te checken. Daar kun je je verbruik inzien, je tarieven, je klantnummer, en de algemene voorwaarden. Of je kunt je termijnbedrag aanpassen. Vermijd verrassingen op je jaarrekening, doe regelmatig een ‘reality-check' met Mijn Gulf.

Kom je er niet uit?

Onze klantenservice helpt je graag verder. Je zult begrijpen dat door de invoering van het prijsplafond en de verandering van belastingen het best druk is op onze klantenservice. Daarom zijn onze wachttijden langer dan gewoonlijk. Heb je een vraag, maar geen spoed, stuur dan een mail naar klantenservice@gulfgasandpower.nl

Daarnaast zijn we telefonisch bereikbaar van 10:00 tot 16:00 uur op 085-0023580 .

Hallo daar, we hebben wat cookies. Klik je op ‘alle cookies accepteren’, dan stem je in met het opslaan van cookies op jouw device. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.

Uw cookie-instellingen